W hotelowej ofercie noclegów często spotyka się różne nazwy wynikające z ogólnie przyjętych standardów. Rezerwując nocleg, warto wiedzieć co oznaczają poszczególne standardy pokojów hotelowych i jakimi rodzajami pomieszczeń dysponuje wybrany obiekt. Wiedza ta pomoże nam uniknąć rozczarowań i ułatwi wybór pokoju optymalnie dopasowanego do naszych potrzeb oraz oczekiwań.
Standardy pokojów hotelowych – jak dokonać właściwego wyboru?
Podział pokojów zależy od: liczby i rodzaju łóżek, elementów wyposażenia, wielkości i ilości pomieszczeń, położenia na terenie hotelu. Pamiętajmy, że opis rodzajów najczęściej spotykanych hotelowych pokojów ma charakter ogólny i w zależności od kraju, regionu i rodzaju obiektu wyposażenie może się różnić i w nieznacznym stopniu odbiegać od opisanych poniżej. Przed wyjazdem warto więc dokładnie sprawdzić opis standardu pokojów hotelowych.
Liczba osób, ilość i rodzaj łóżek
Według ogólnego podziału ze względu na liczbę osób, ilość i rodzaj łóżek możemy rozróżnić:
- SGL – (z ang. single- pojedynczy) – czyli pokój jednoosobowy ( potocznie nazywana „jedynką”) lub single use room jest to pokój dwuosobowy do wykorzystania przez jedną osobę.
- DBL – (z ang. double- podwójny) – czyli pokój dwuosobowy. Oznacza pokój z jednym dwuosobowym łóżkiem.
- TWIN – (z ang. twin- bliźniak) – to oznaczenie pokoju dwuosobowego ( „dwójka”), który posiada dwa pojedyncze łóżka do spania.
- TPL – (z ang. triple- potrójny ) – to pokój trzyosobowy („ trójka”), który posiada trzy osobne łóżka.
- QDBL – jest to pokój przeznaczony dla czterech osób („czwórka”), który najczęściej posiada jedno łóżko dwuosobowe i dwa osobne.
- FAMILLY ROOM –tzw. pokój rodzinny, to pokój najczęściej dla 3-5 osób(co najmniej dwóch osób dorosłych i jednego dziecka).
- EXB – (z ang. extra bed. – dodatkowe łóżko) oznacza tzw. dostawkę hotelową, czyli pokój z dodatkowym łóżkiem, zazwyczaj dla dziecka.
- Standardy pokojów hotelowych a wyposażenie
Jeżeli zaś chodzi o standardy pokojów hotelowych względem wyposażenia, możemy mówić o standardzie:
- ekonomiczny – o obniżonym standardzie.
- standardowy – wyposażony w: łóżko, stolik nocny, szafę lub zabudowaną wnękę, biurko, lustro, wieszak ścienny, lampkę nocną. telewizor, telefon, radio. Do pokoju przylega łazienka, której wyposażenie jest uzależnione od kategorii hotelu.
- superior – o podwyższonym standardzie. Dodatkiem może być m.in.: zestaw do parzenia kawy, herbaty, dostęp do minibaru, lepszy widok z okna, balkon, klimatyzacja.
- deluxe – o podwyższonym standardzie, zazwyczaj o znacznie wyższym komforcie niż pokój superior.
- premier – o podwyższonym standardzie, oferujący najczęściej wyższy komfort niż deluxe. Może wyróżniać się luksusowym umeblowaniem, wyjątkowym widokiem z okna, dodatkowymi ekskluzywnymi udogodnieniami.
- executive –z wydzielonym wygodnym miejscem do pracy, dla gości podróżujących służbowo.
Wielkość i ilość pomieszczeń
Pokoje hotelowe możemy rozróżnić również ze względu na ich wielkość, a także ilość pomieszczeń jakie mamy do dyspozycji. Są to:
- anex –znajduje się poza częścią główną hotelu, najczęściej dalej od basenu, hotelowej restauracji, baru.
- bungalow – pomieszczenie, które mieści się w osobnym budynku.
- cottage – to pokój w chacie swoim stylem nawiązującej do regionalnych tradycji architektonicznych.
- villa – osobny budynek z jednym pokojem dziennym i co najmniej jedną sypialnią, tarasem lub balkonem.
- cabana – znajduje się nad brzegiem, nad basenem, tuż przy plaży
- lanai – oznacza pomieszczenie z pięknym widokiem roztaczającym się z patio, balkonu, tarasu.
- pokój swim-up – położony w bezpośrednim sąsiedztwie basenu hotelowego.
- pokoje przyległe (ang. adjacent rooms) –położone jeden obok drugiego.
- pokoje połączone (ang. adjoining rooms) –złączone ze sobą wewnętrznymi drzwiami, które są zamknięte na klucz w sytuacji, gdy w pokojach mieszkają obce osoby, lecz mogą zostać otwarte jeżeli w obu pokojach zakwaterowana jest np. rodzina, znajomi.
- pool view – oznacza bezpośredni widok z okna na hotelowy basen.
- garden view – oznacza bezpośredni widok z okna na ogród lub hotelowy park.
- mountain view – oznacza bezpośredni widok z okna na góry.
Wysoki standard pokojów
W Hotelu Masovia położonym w Giżycku do dyspozycji gości pozostaje 29 nowoczesnych pokoi. Każdy, pokój harmonizuje się z klimatem tego niezwykłego miejsca, dlatego zapewnia komfort i dobre samopoczucie gościom. Przestronne pokoje wyposażone są w funkcjonalne meble, telewizję satelitarną, mini bar, telefon oraz sejf, dlatego każdy może być pewien, że bez problemu tu wypocznie. W pokojach, tak jaki i na terenie całego hotelu, dostępny jest bezprzewodowy Internet. Stylowo urządzone łazienki wyposażone są w suszarkę do włosów i hotelowe kosmetyki. Obsługa hotelowa na bieżąco dba wymianę ręczników na świeże. Wysoki standard pokojów dopełniają wygodne łóżka. Odpowiednio dobrane materace zapewniają regenerację i spokojny sen. Komfortowo urządzone, utrzymane w neutralnej kolorystyce wnętrza, pozwalają odpocząć i zrelaksować się po dniu pełnym wrażeń.